Johannesburg en meer/ Johannesburg and more

Ik weet het, het is ondertussen al een hele tijd geleden dat mijn blog nog is aangevuld geweest. Je weet nooit met zekerheid wanneer er elektriciteit voor handen is. Dus je kan niet echt zeggen? Morgen werk ik eens een hele dag voor school, vul ik mijn blog aan. Je neemt het leven meer zoals het komt. Net zoals met de aanvoer van water.

Om te lange teksten te vermijden zal ik het zo kort mogelijk proberen houden, maar er zullen voldoende foto’s bij zijn.

Zuid Afrikaanse Rand (ZAR)
De Zuid Afrikaanse Rand, echt prachtig geld. Zoals het Indisch geld zijn het mooie briefjes en in niets te vergelijken met de dollar die in Zimbabwe heel veel gebruikt wordt en te merken is aan de toestand van het briefje ook.

Ondertussen is er nog van alles gebeurd, maar 1 van de grootste gebeurtenissen is de trip naar Johannesburg. +- 15uren in de bus als alles vlot verloopt aan de grens. Eens je aankomt in Johannesburg merk je meteen het grote verschil tussen Johburg en Bulawayo. Heel druk en bedrijvig + ze raden je ook wel aan om op te passen zoals in elke grootstad moet je namelijk oppassen voor pickpockets. Vandaar dat ik op safe gespeeld heb en geen foto’s getrokken heb van alle propaganda voor Abortion safe and painless en penis enlargement. Ik meen het, echt op bijna elke verlichtingspaal. Dit staat dan ook recht tegenover Bulawayo waar het illegaal is ( de abortus plegen hé). Hier wordt er ook niet omgekeken als er homo’s samen hand in hand over straat lopen terwijl het in Bulawayo nog een taboe is. De sfeer in de straten mag je in het weekend vergelijken met een hele drukke braderij dag, waar ze op staart het haar zitten te vlechten, vlees zitten te roosteren, airtime(belkrediet) verkopen,….

Na het bekomen in 1 van de verblijven , ik heb eindelijk nooit echt op een vaste plaats verbleven voor de hele periode, maar onderstaande foto was in Flamboyant Guest lodge niet ver van Sandtowncity. Een echte aanrader; een beetje ver van alles, maar heel rustig en een top service.
Flamboyant Guest Lodge

De mensen die daar werkten waren toevallig ook van Bulawayo dus die vonden mijn komst dan ook super. ( een redelijk aantal mensen zijn tijdens de jaren 2007,2008,2009, naar Zuid-Afrika, Zambia, Mozambique, UK vertrokken op zoek naar werk en betere omstandigheden. Als je met de mensen in Zuid-Afrika sprak concludeerden ze wel dat er geen plaats is zoals thuis en dat ze toch jaarlijks proberen afzakken vooral voor de kerstperiode).

Oké wat heb ik naast rondslenteren in Johburg city nog in mijn korte tijd bezocht. ( veel te weinig).
Ik ben naar Soweto geweest, meer bepaald om de straat te bezoeken waar Desmond Tutu en Nelson Mandela nog gewoond hebben ( jaja, 2 Nobelprijs winnaars in dezelfde straat. (Op volgende link kan je ook een kort filmpje bekijken over Soweto om toch iets van impressie te kunnen opdoen).
 The truth about Soweto: http://www.youtube.com/watch?v=AcXZQV9SDbQ



Vilakazi street is een aangename straat om te vertoeven, met een leuk restaurantje, met lekkere verfrissingen en interessante mensen zoals deze 2 straatartiesten die bijna alles met hun lichaam konden doen. Jammer genoeg lukt het me niet om een filmpje te plaatsen.

Verder heb ik het Nelson Mandela square bezocht, de Candle of hope, ze hebben daar ongelofelijke shopping centrums, maar die hebben me niet echt verleidt en de boekenwinkels heb ik wijselijk vermeden. Een gratis exhibitie over de 4 Zuid-Afrikaanse Nobelprijs winnaars bezocht, een duif in elkaar geknutseld ( na veel geklungel) en ’s avonds op het gemak ‘gechilled’.


The candle of hope: It celebrates the achievement and recognizes the binding role that Nelson Mandela has played in bringing together the people of the Rainbow Nation in South Africa.



Chilling and hugging a tree

Oja, ik heb de Gautrain als transport middel gebruikt. Een soort van metro, maar echt heel mooi ingericht zoals 1ste klas met de trein. Ik had een muntje in mijn mond en werd aangesproken door de security. Ik moest hem stante pede inslikken. Was me dat een verrassing. Later bleek dat het verboden was om te eten, drinken, kauwgom of snoep in je mond te hebben anders riskeerde je een boete van 700 Rand. (+-50 euro)
De busritten van en naar Johburg waren soms heel interessant, vooral wanneer er kinderen naast mij zaten. Met als gevolg geen slaap, maar veel gefantaseerd en geluisterd naar hun wonderlijke verhalen en leuke weetjes plus veel knuffels gekregen. Als je hart daar niet van smelt dan weet ik het ook niet.

Ik wens iedereen nog een zalige dag en veel zonnestralen toe. Voor diegene die het nog niet zouden weten, mijn stage is verlengd tot eind mei. Tegen dan begint de winter hier, staan mijn examens voor de deur dus wordt het (jammergenoeg 😉 ) tijd om huiswaarts te keren en afscheid te nemen van dit avontuur waar ik tot nu toe al enorm veel van opgestoken heb. Waarvoor reeds mijn dank

English

It has been a long time that I have written something on my blog but no worries. I’ll give a short and quick update and yes I’m still alive.
During the past time I have paid a visit to Johannesburg. There is a big difference between Johburg and Bulawayo, its more crowded, you see propaganda everywhere of safe and painless abortion, penis enlargement, gay people walking hand in hand. Whilst in Bulawayo its still forbidden.
During my stay I definitly wanted to pay a visit in Soweto. See the link for a little impression.
 The truth about Soweto: http://www.youtube.com/watch?v=AcXZQV9SDbQ

I went to the Nelson Mandela house, passed Desmond Tutu’s house.
“It could be mistaken for any other street in Soweto, with small, well-kept homes and the daily bustle of pedestrians. One may notice a few extra restaurants and bars, but nothing out of the ordinary. Yet Vilakazi Street is one of the most famous in South Africa.
Vilakazi is the only street in the world to have housed two Nobel Prize winners – former President Nelson Mandela and Archbishop Desmond Tutu – and as such holds a special place in South African history.
In an extract from his book, Long Walk to Freedom, Mandela describes how he felt after returning to his home on Vilakazi street with his then wife Winne Mandela after 27 years in prison.
“That night I returned with Winnie to No. 8115 in Orlando West. It was only then that I knew in my heart I had left prison. For me, No. 8115 was the centre point of my world, the place marked with an X in my mental geography.”
Since converted into a national monument to Mandela and his role in the apartheid struggle, No. 8115 Vilakazi Street, now known as the Mandela House Museum, is a popular stop for visitors.

Read more: http://www.southafrica.info/travel/cultural/vilakazi-street.htm#ixzz2RCUzT4k7

Afterwards I also went to Nelson Mandela Square and paid a visit to a free exhibition of the 4 South African Nobel peace prize winners: Albert John Mvumbi Luthuli (1960), Archbishop Desmond Mpilo Tutu(1984), Nelson Rolihlahla Mandela and Frederik Willem De Klerk (1993)

I wish everyone a lovely day and for those who didn’t know yet. I have extended my internship till the end of May. Then the winter start here, my exams in Belgium are starting so time to end this adventure where I have allready learned a lot and go back to Belgium? But that doesn’t mean the end of my blog.

About natalisamini

Voor diegene die mij nog niet kennen zal ik mij kort voorstellen. Ik ben Natalie Sneppe, 27 jaar en studeer Ergotherapie aan de Vesalius Hogeschool Gent. Reeds tijdens mijn studies verpleegkunde was mijn droom om stage te lopen in Afrika dus toen ik binnen de ergotherapie de kans kreeg, heb ik deze met beide handen aangenomen. De VVOB had onze school een stageplaats aangeboden in Bulawayo te Zimbabwe. Hun visie en werking sprak mij enorm aan waardoor mijn keuze snel gemaakt was. Ik ben dan ook zeer dankbaar dat ik uiteindelijk de kans krijg om gedurende 3 maanden stage te lopen in het King George 6 Centre(KG6) in Bulawayo. Ik zie het als een unieke ervaring om zowel de werking van het VVOB als de werking van het King George 6 Centre van dichtbij mee te maken en mijn steentje als stagiair ergotherapie bij te dragen. Tijdens mijn afwezigheid in België hoop ik jullie via deze blog op de hoogte te kunnen houden en samen met mij onze blik te verruimen. I will briefly introduce myself for those who do not know me yet, I'm natalie Sneppe, 27 years old and an Occupational Therapy (OT) student at the Vesalius College in Ghent. Ever since my nuring studies my dreams was doing an intership in Africa, so when I got the chance as an OTstudent I took it with my both hands. The VVOB had offered our school an internship in Bulawayo Zimbabwe. Their vision and functioning spoke to me immediatly, so my choice was quickly made. I'm very grateful that I get the chance to spend three months intership at KG6 in Bulawayo. For me it will be an unique experience to see both the operation of the VVOB as the action of KG6 from nearby and to contribute my part as a trainee in OT. I hope to keep you informed through this blog during my absence in Belguim.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment